Export je jedným z najvýznamnejších spôsobov internacionalizácie malých a stredných podnikov, ktorý vo veľkej miere napomáha ich ekonomickému rastu.
Pôsobenie na trhoch v nových teritóriách so sebou prináša množstvo
výhod. Okrem iného aj:
- rozšírenie bázy odbytových trhov,
- optimálne využívanie výrobných kapacít,
- príležitosť pre ďalší rast či diverzifikáciu produkcie,
- rozvoj návykov exportného marketingu, atď.
S exportom súvisí aj rad
bariér, ktoré internacionalizáciu firmy komplikujú:
- marketingové
- problémy s prienikom do distribučných sietí na zahraničných trhoch,
- nízka úroveň využívania marketingových nástrojov vo firme,
- absencia efektívnej metodiky výberu a vyhodnotenia atraktívnosti zahraničného trhu.
- informačné
- deficit relevantných informácií o zahraničných trhoch,
- technické prekážky pri spracovaní prieskumu zahraničného trhu,
- nízka úroveň znalosti cudzích jazykov a medzikulturálnych rozdielov.
- neefektívnosť využívania ľudských, finančných a výrobných zdrojov,
- nízka úroveň vzdelania pracovníkov v oblasti marketingu a zahraničného obchodu,
- nedostatok prostriedkov na financovanie procesu internacionalizácie.
- procesné
Ak ste rozhodnutí exportovať, je vhodné rozdeliť si celý proces expanzie do nasledujúcich
etáp:
- Analýza pozície podniku na domácom trhu
- Výber potenciálneho cieľového trhu
- Analýza a vyhodnotenie atraktívnosti zahraničného trhu
- Vypracovanie marketingových nástrojov pri prieniku na zahraničný trh
Viac rád a manuálov, ktoré Vám pomôžu pri začínaní s exportom nájdete v dokumente nižšie:Manuál slovenského exportéra