GlobalTags Novinky Podnikateľská misia Zahraničný obchod Kazachstan Agentúra SARIO v spolupráci s Ministerstvom hospodárstva SR a Zastupiteľským úradom SR v Astane usporiadali 2.- 4. októbra 2024 dosiaľ najväčšiu podnikateľskú misiu do Astany, Kazachstan. Oficiálnu štátnu návštevu počas 10. zasadnutia Medzivládnej komisie pre hospodársku, vedecko-technickú spoluprácu medzi Slovenskom a Kazachstanom viedol štátny tajomník MH SR Vladimír Šimoňák. V rámci oficiálnej podnikateľskej delegácie bolo zastúpených 37 slovenských spoločností, ktoré počas dvoch dní absolvovali 110 B2B/B2G stretnutí s viac než 60 zástupcami kazašského štátneho a podnikateľského sektora.Program podnikateľskej misie priniesol v prvý deň prijatie na kazašskej Národnej komore podnikateľov ATAMEKEN (The national chamber of entrepreneurs) pod vedením podpredsedníčky rady komory Guľanarou Bižanovou. Predstavitelia slovenských spoločností mali možnosť okrem vypočutia úvodnej prezentácie podpredsedníčky komory klásť otázky súvisiace s ich konkrétnymi dopytmi. Po presune z komory ATAMEKEN nasledovali v konferenčných priestoroch hotela SAAD individuálne B2B stretnutia organizované miestnou konzultačnou spoločnosťou tak, aby zodpovedali vopred definovaným požiadavkám zúčastnených slovenských podnikateľov podnikateľskej misie. Spolu sa zrealizovalo 60 B2B a B2G stretnutí. Hlavným bodom programu delegácie v rámci druhého dňa bolo organizované podnikateľské fórum v reprezentatívnych priestoroch Ministerstva zahraničných vecí Kazachstanu. Na príprave a nábore miestnych spoločností participovali zástupcovia organizácie KAZAKH INVEST, ATAMEKEN a KAZTRADE. Biznis fórum otvorili svojimi prejavmi vice-minister MZV KZ Roman Vasilenko, v minulosti pôsobiaci na Slovensku ako veľvyslanec Kazachstanu a štátny tajomník MH SR Vladimír Šimoňák. Následne svojimi otváracími príhovormi zhodnotili spoluprácu s Kazachstanom generálny riaditeľ agentúry SARIO Robert Šimončič a podpredseda rady KAZAKH INVEST Madiyar Sultanbek.Samotné B2B stretnutia prebiehali po oficiálnom otvorení biznis fóra a prezentáciách zástupcov miestnych inštitúcií. Na stretnutiach participovalo 28 kazašských firiem, bolo realizovaných dovedna 50 B2B/B2G stretnutí a vygenerovaných niekoľko dopytov na dodávky strojov a zariadení zo Slovenska. Aj na základe týchto skutočností možno zhodnotiť, že Slovensko má firmy schopné konkurovať aj v regióne Strednej a Východnej Ázie a vytváranie podobných príležitosti môže viesť k rýchlejšiemu sprístupňovaniu týchto trhov.