Location Bratislava Štátna agentúra rokuje s desiatkami investorov, záujem medziročne rastie. „Možno keby bola situácia v eurozóne dobrá, evidujeme ich aj dvojnásobok. Krízu pociťujeme pri ich rozhodovaní sa,“ vraví Šimončič. - Aká je po voľbách nálada medzi investormi? Investori sa rozhodujú dlhodobo, no my sme spomalenie nezaznamenali. Dopomáha nám k tomu i fakt, že Slovensko je vnímané ako dlhodobo stabilná krajina vo všetkých smeroch. Len na spresnenie – vždy vidíme iba akýsi výrez investorov.Nie všetci idú cez agentúru. - S koľkými investormi rokujete? Máme rozpracovaných asi 80 až 90 projektov, ktoré by spolu mohli vytvoriť aj 20-tisíc nových pracovných miest, pričom sa tu preinvestuje 2,5 až tri miliardy eur. Evidujeme rozhodne viac rozpracovaných projektov ako vlani či predvlani. - Dlhová kríza sa neodzrkadlila? To viem ťažko posúdiť. Možno keby bola situácia v eurozóne dobrá, evidujeme ich aj dvojnásobok. Krízu pociťujeme pri rozhodovaní sa investorov. Kým padne ich verdikt, či a vôbec kde budú investovať, trvá to podstatne dlhšie. - Nepomohli ste zmene i vy? Ste bývalý biznismen z Microsoftu... Ameriku sa snažíme poctivo ošetrovať, predsa len je to najväčšia ekonomika sveta v mnohých prípadoch s najlepšími technológiami. Slovensko je pre nich atraktívne i tým, že sme v strede Európy, máme vysokú produktivitu práce a euro, čo je i pre Američanov veľmi dôležité. - Chcú Američania u nás investovať iba do výroby? Aj do výroby, ale výrazný záujem vidíme v oblasti komunikačných technológií. Ide o miesto, kde naša ekonomika potrebuje výrazne posilniť a je to tá najvyššia pridaná hodnota. Vzniknúť by tu tak mohli nové dátové centrá, servisné centrá. - A čo vravíte na opätovnú podporu Samsungu? Aj on sa odvoláva na to, že tu chce investovať do výskumu a vývoja, no žiada ďalšie daňové úľavy za 28 miliónov eur. Slovensko je zaujímavé vtedy, keď k nám prídu technológie, ktoré tu nie sú. Ešte lepšie je, keď prídu technológie, ktoré nie sú v Európe a my tak získavame výraznú konkurenčnú výhodu. Trh televízorov je mimoriadne konkurenčný, dnes to všetky firmy z tohto biznisu majú ťažké. Ten, kto neinvestuje do novej technológie, má smolu. A Samsung chce investovať do smart TV, čo je najnovšou technológiou. - Nebude to nebezpečný precedens – už v čase, keď k nám prišli a získali prvú pomoc, výskum sľúbili. Bola tam požiadavka na daňovú úľavu. Viete, to je často vnímané nesprávne. Ešte zdôrazním, že to nie je o tom, či Samsung tu chce ostať alebo nie. Je to o tom, že ak stratí konkurencieschopnosť, tak mu padne i predaj, a keď nebude predávať... Pokiaľ sa ten projekt neudeje, nič nové sa nevytvorí. Ak bude existovať, musí byť úspešný, aby si firma mohla z úľavy niečo odpísať a popri tom sa platia odvody, zamestnanci dane. Investícia môže priniesť zaujímavú ekonomickú hodnotu, je na vláde, aby to posúdila. - Ste teda za to, aby sa podporil? To je naozaj na rozhodnutí vlády.Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu rozhoduje o tom, či ten projekt má potenciál splniť požiadavky zákona. Ja len hovorím o faktoroch, kde ekonomicky je dôležité, aby Slovensko rástlo, a toto je jeden z tých projektov. - Veľa slovenských firiem sa však ozvalo, že ony podporované nie sú, no investori sú neustále. Musí sa vytvoriť zdravý balans, no zákon platí pre každého. Často aj keď určitá firma vyzerá ako slovenská, je tam zahraničný kapitál. Kapitál nepozná hranice. Firmy, ktoré sú u nás, potrebujú ďalší rast a podporu. Tie firmy, ktoré sú naozaj slovenské, sú pre nás nesmierne dôležité, veď už len úroveň lojality je u nich výrazne vyššia ako pri zahraničných subjektoch. Ideme urobiť veľkú kampaň, kde chceme osloviť tisícky slovenských firiem, ktorým budeme ponúkať naše služby. Ak budú mať zaujímavé investičné projekty, my im s nimi pomôžeme. Verím, že bude viac našich firiem, ktoré dostanú možnosť podpory. - Koľko evidujete našich firiem, ktoré chcú, aby sa im pomohlo? Firiem, za ktorými stojí čisto slovenský kapitál? Asi desať. No tento projekt sme ešte nerozbehli, chystáme sa na to, tak dúfam, že to číslo sa zvýši. Pomáhať treba i regiónom s vysokou nezamestnanosťou či firmám, ktoré potom môžu ísť do sveta. - Už ste pomohli slovenským technologickým firmám. Áno. Tie išli do amerického Silicon Valley, aby sa naučili, ako sa takéto firmy budujú a potom to doma zúročili. Je to mimoriadne zaujímavý model, ktorý tvorí i najvyššiu pridanú hodnotu v ekonomike. Keď sa nejaký intelektuálny nápad vytvorí, skomercionalizuje sa, začne licencovať a predávať do sveta, je to najlepšie pre krajinu. Vlastne postačí, keď tu vytvoríme jeden Google a jeden Microsoft... - To vidíte reálne? Máme šikovných ľudí, ktorí majú skvelé nápady. Šanca na úspech v tejto konkurencii tu určite je. Zdroj: Hospodárske noviny